مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

 

دوشنبه 05 – جولای

 

روزنامه اراده درمورد اظهارات قوماندان جدید نیروهای بین المللی در افغانستان تبصره کرده است.

مقاله نویس به نقل از جنرال دیوید پتریوس نوشته است که پیشرفت های حاصل شده در افغانستان بازتاب دیدگاه انرژی و رهبری مک کریستال بوده است و حالا جنگ افغانستان به مرحله سرنوشت سازی رسیده است.

اراده گفته است که جنرال پتریوس عزم خود را برای از بین بردن شبکه القاعده ابراز کرده است.

روزنامه درمورد ماموریت بین المللی در افغانستان نیز تبصره کرده و اما در این میان گفته است که افغانستان یکی از بزرگترین چالش های دولت بریتانیا است.

روزنامه گفته است که بریتانیایی ها نیز تمایلی ندارند تا نیروهای شان را در افغانستان حفظ کنند. مقاله نویس اظهارات مقامات بریتانوی را در افغانستان مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده ، اما گفته است که تناقص در این اظهارات همواره وجود داشته است.

 

روزنامه دولتی انیس درسرمقاله شماره امروزخود درمورد فعالیت کمپنی های خصوصی امنیتی در افغانستان مطلبی را به نشر رسانده است.

روزنامه گفته است که هیچ تحرکی در موازی دولت افغانستان، نمی تواند ثبات را در این کشور به وجود بیاورد.

این روزنامه به مواردی از اعمال بی قانون برخی از کمپنی های امنیتی درکشور نیز اشاره کرده است.

روزنامه مطلبی هم درمورد مواد مخدر در افغانستان و معتاد شدن جوانان به آن به نشر رسانده است.

این روزنامه با اشاره به ارقامی که گفته می شود، حدود یک ملیون تن از افراد در افغانستان به مواد مخدر معتاد شده اند پرسیده است که چرا روز به روز به این تعداد افزوده شده و تدابیر درستی در برابر آن اتخاذ نمی شود.

 

روزنامه راه نجات نیز درمورد آغاز ماموریت قوماندان جدید نیروهای بین المللی در افغانستان تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است که در افغانستان حالا روز از نو آغازگردیده و همه منتظر عملکرد های جنرال پتریوس هستند تا بدانند چی کارمی کند.

روزنامه نظرات برخی از کارشناسان را نیز درمورد این قوماندان و انتظارات از وی منعکس کرده است.

راه نجات درعین حال درمورد خشونتهای اجتماعی در افغانستان پرداخته و در این میان از خشونت علیه زنان سخن زده است.

مقاله نویس گفته اس که به اساس ارقام ارائه شده چهارصد تن از زنان مورد خشونت های خانواده گی قرار گرفته اند.

روزنامه سرمقاله شماره امروزخود را نیز به همین مسئله اختصاص داده و اما گفته است که باید به عوض ترغیب زنان به عصیان گری، بهتر است به مردان آموزش داده شود تا آنان شیوه رفتار درست با زنان را بیاموزند.

 

روزنامه باختر درصفحه اول خود درمورد ماموریت جنرال پتریوس تبصره کرده و با عنوان برجسته یی نوشته است که این جنرال امریکایی می خواهد بغاوت طالبان مسلح را در افغانستان در هم بشکند.

اما مقاله نویس بیشتر به نگرانی های مردم رجوع کرده و گفته است که درمورد عدم هماهنگی میان نیروهای بین المللی و افغان شکایات زیادی وجود داشته است.

این روزنامه در ادامه گفته است که در برابر جنرال پتریوس مسوولیت بزرگی قرار دارد و این که چگونه این مسوولیت به خصوص هماهنگی ایجاد خواهد شد، آینده روشن خواهد ساخت.

روزنامه همچنان گفته است که تحرکات طالبان مسلح در افغانستان بسیار مهم است، اما نظر اساسی این است که در برابر این نیروها ، استراتیژی های جنگی طرح شود تا بتواند به صورت واقعی مقاومت طالبان را در هم بشکند.


July 5th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها